Genel arama etkin değil.
Ana içeriğe git

Gelişim Programı Forum Kanalı

Eğitim Felsefesi ve Farklı Yaklaşımlar

Eğitim Felsefesi ve Farklı Yaklaşımlar

yazan Sevdenur Güneş - Yanıt sayısı: 0
Eğitim ve öğretim süreci içerisinde insanı, bilgiyi, eğitimi ve öğrenmeyi tanımlayan, bu kavramları düzenleyen ve onlarla bir sistem oluşturmaya çalışan bilime eğitim felsefesi denir.  Eğitim felsefesi bu kavramları açıkladığı gibi bu kavramlardan doğmuş ya da doğabilecek soruları araştırmaya ve açıklamaya çalışır. Eğitim sürecinde öğrenmenin ve öğretmenin zorluklarını ele alır. Günay (2021), Öğretme eyleminin gerçekleşmesi için dahi öğrenmek şarttır ve öğretenin öğreneni öğrenmeye getirmesi gerekir, der. Böylece hem öğrenmenin hem de öğretmenin zorluğu görünür çünkü bilgiyi öğrenme süreci ile öğretme süreci farklıdır. Bireylerin öğrenme sürecinde ortak, benzer ilkeler bulunmuş olsa da her bireyin biricik olması onların öğrenme stillerini de etkilemektedir. Öğretmek için de farklı metodlar elbette vardır fakat burada bilimden yararlanmak, bilimi referans almak ve onun ışığı altına ilerlemek sürecin ölçülebilir olmasını sağlar. Eğitim felsefesi bu ve benzeri konulara odaklanırken farklı akımlar da eğitimin nasıl olması gerektiğini bizlere açıklar.
Varoluşçu eğitim akımı varoluşçu felsefeden yola çıkarak bireyin özünden önce varlığının geldiğini söyler. Yani insanın benliğine etki edebilmesi için önce var olması gerekir, der. Varoluşçu eğitim birey temelli yaklaşır. Var olan bireyin özüne etki etme sürecinde ona yardımcı olabilecek bir aracı olarak görür okulu. Akıma göre, okul öğrencinin soru sormasına ve seçim yapmasına izin vermelidir. Öğrencinin özgür bir şekilde seçim yapması gerektiğini söylerken, bu özgürlüklerin de bir sınırı olduğunu belirtir.  En önemli temsilcileri Kierkegad, Sartre ve Greene’dir. (Günay,2021)

İlerlemecilik akımına göre, eğitim çocuk merkezli olmalıdır. Yani çocuğun ilgi alanları baz alınarak bir müfredat oluşturulmalı ve eğitim o içerikte verilmelidir. Aktif bir sürecin olması gerektiğini ve öğretilen problem çözme becerilerinin o zamanda uygulanabilir ve kullanılabilir olması gerekmektedir. Deneyim merkezli bir öğrenmeyi savunur. Proje yönetimi, işbirlikli grup etkinlikleri kullanılan öğrenme yöntemlerindendir (Erkılıç, 2019). Öğrencinin kılavuzu öğretmenidir, denir. En önemli temsilcisi Dewey’dir. (Günay,2021)

Esasicilik akımına göre, toplumun sahip olduğu kültür, tüm insanlık için geçerli bilgiler öğrencilere öğretilmelidir, der. Toplum düzeninde yaşayabilmek için öğrencilerin eğitim alması gerektiğini savunur. Katı, kuralcı, disiplinci ve kuralcıdır. Yöntemleri; düz bir anlatım, ezber, sokratik diyalog ve görsel işitel laboratuvardır (Erkılıç, 2019). En önemli temsilcileri Bagley, Demiashkevich, Kandel ve Besttor’dur. (Günay, 2021)

Daimicilik akımına göre, öğrencinin büyük fikirleri olmalıdır. Bunun için klasikleri okuması, problem çözme potansiyelinin yüksek olması gerekmektedir. Öğrenci, eleştirel düşünebilmedir. Eğitim sürecinde öğretmen ve konu çok önemlidir. Eğitim yöntemlerinde ezber, mantıklı akıl yürütme, güçlü irade kullanımı ve anımsama vardır (Erkılıç, 2019). En önemli temsilcileri Hutchins, Maritain ve M. J. Adler’dir. (Günay, 2021) 

Yeniden oluşturmacılık akımına göre, değişim zorunluluktur. Eğitim sürecindeki konular ihtiyaç ve amaç doğrultusunda belirlenir. Öğretmenin, açık fikirli olması ve eleştirel düşünebilmesi gerekmektedir. Yaratıcı düşünme, problem çözme odaklı olma, eleştirel düşünme, oyun odaklı olmak akımın yöntemlerindendir. Temsilcileri Dewey, Bergson ve T. Brameld’dir.

Teşekkürler,

Sevde. 



Kaynakça:

Erkılıç, T. A., Boyacı, A., Sönmez, V. (2019), Eğitim Felsefesi, Anadolu Üniversitesi

Günay, D. (2021), Eğitim Felsefesi, Sosyal Bilim Ansikolopedisi, TÜBİTAK  https://ansiklopedi.tubitak.gov.tr/ansiklopedi/egitim_felsefesi