Genel arama etkin değil.
Ana içeriğe git

Gelişim Programı Forum Kanalı

İlerlemecilik Eğitim Felsefesi

İlerlemecilik Eğitim Felsefesi

yazan Melahat Nur Tosun - Yanıt sayısı: 0

İlerlemecilik


İlerlemeci eğitim felsefesine göre; öğretmen, öğrencinin problem çözme ve bilimsel araştırma yolculuğunda yoluna ışık tutan kişidir. Bilgi öğrenci tarafından yapılandırılır. Okul yaşama hazırlama yeri değil, yaşamın kendisidir. Öğrenciler deneyimleri ile bilgiyi özümser ve bu ilerlemeciliğin en temel vurgusudur. İskandinav ülkelerindeki eğitim sisteminde ilerlemecilik felsefesine bağlı kalındığından bahsedilebilir. 


Yaygın eğitim (non-formal eğitim); planlanan ancak müfredatla sınırlandırılmamış, okul-dışı eğitim sürecidir. Yaygın eğitim de ilerlemecilik felsefesine dayanır fakat ilerlemecilik felsefesi bunun okul müfredatından ayrı bir süreç olmaması gerektiğini, direkt olarak okulun yaşamın kendisi olması gerektiğine dair vurgu yapar. Eğitimde yapılacak reformlar ile Türk eğitim sisteminin de bir gün bu noktaya gelmesini hep birlikte umuyor ve buna yönelik çalışmaları ilgiyle takip ediyorum.


İlerlemeci eğitim felsefesine göre;

  • John Dewey bu alanda öne çıkan isimdir.
  • Yaparak- yaşayarak öğrenme esas alınır. 
  • Demokratik bir eğitim söz konusudur.
  • Yapılandırmacı öğrenme kuramı temele alınmıştır.


Yapılandırmacı öğrenme ise var olanlarla yeni öğrenmeler arasında bağ kurma ve yeni bilgiyi önceki bilgi ile bütünleştirme sürecidir. Bu yaklaşım beyin temelli öğrenmeyi de destekler. Beynimiz kategorize ederek bilgiyi depolar, bu nedenle yeni bir bilgi önceki bilgilerle bağ kurup kategorize edilerek depolanır. 


İlerlemecilik felsefesindeki yaşayarak öğrenme, yapılandırmacı öğrenmede geçmiş ve yeni yaşantıların bütünleştirilerek öğrenmesi ana fikirleri beyin temelli öğrenmede son derece nokta atışı bir karşılık bulur. Zihin ve beden birlikteliğinden kişi yaşayarak, deneyimlerek öğrendiğini daha iyi içselleştirebilir. 


Tüm bunlar göz önünde bulundurularak insanın biricikliği, fizyolojik, psikolojik ve bilişsel koşulları göz önünde bulundurularak eğitim çalışmaları yapılmalıdır. Balığın ağaca tırmanmasının gerekmediği ama istediğinde o yüksekliğe çıkmanın bir yolunu bulabileceğini bildiği bir eğitim ortamı oluşturulmalıdır.