Felsefe,bireylerin inanç ve değer sistemlerinin oluşmasını sağlayarak, hayatları süresince aldıkları tüm kararları ve yaptıkları tercihleri belirler. İnsanlar felsefe aracılığıyla kendilerini çevreleyen dünyayı ve neyin kendileri için önemli olduğunu anlamaya çalışırlar. İnsanoğlu var oluşundan beri araştırdığı bu sorularla, bugünün modern hayatını biçimlendiren gelişmelere öncülük etmiştir. Bu tür felsefi düşünceler, genelde filozoflara ya da büyük düşünürlere özgüymüş gibi gözükmesine rağmen,aslında tüm insanlar,özellikle ergenlik çağıyla birlikte,kendilerine özgü bir yaşam felsefesi geliştirmeye başlarlar.Örneğin,hayata ilişkin hiçbir inancı olmadığını söyleyenler bile, gerçekte bir felsefeye sahiptir.
Bir disiplin olarak felsefe, etkili düşünme ve akıl yürütme yoludur.Bu anlamda felsefe, gerçeği tümüyle ele alıp inceleyen ve bunun sonucunda ulaşılan bilgileri yorumlayan ve sistemleştiren bir uğraş olanı olarak tanımlanabilir.İnsanlık tarihinin ilk dönemlerinde,içinde bilgiyi barındıran tüm alanların araştırılması felsefenin kapsamında görülmüştür.Bugün her biri bağımsız bir bilim dalı olan fizik,matematik,kimya,sosyoloji,psikoloji vb alanlar hatta din,o dönemler felsefe kapsamında ele alınmaktaydı.Zaman içerisinde ,bilimsel ve dini konular felsefeden ayrılarak,her biri gerçeği farklı bir yönüyle ele alır hale gelmişlerdir.
Bilimde gerçekler birbirinden ayrı olarak incelenirken(psikoloji,sosyoloji,antropoloji,tarih,eğitim ve ekonomi gibi sosyal bilim dallarının insanı farklı yönleriyle ele alması gibi),felsefede tüm gerçekler,hangi alana ait olduğu düşünülmeden, bir arada ele alınır ve sistemleştirilmeye çalışılır.Bilimsel yöntemde herkes tarafından kanıtlanabilir sonuçlara ulaşılmaya çalışılırken,felsefede tümden gelim,tümevarım,diyalektik ve anoloji gibi akıl yürütme yolları işe koşulur.Ayrıca felsefi görüşlerin bilimde olduğu gibi kanıtlanabilir ve objektif olma zorunluluğu yoktur.Bu bireyin felsefesi, aynı zamanda onun dünyaya bakış açısını,dünyayı yorumlayışı ve değerlendirilişini,gösterdiği inanç ve tutumlarını biçimlendirdiğinden,tamamen öznel de olabilir.
Eğitimde Felsefi Akımlar
Akımlar |
Eğitimin Amacı |
Öğretmenin Görevi |
Öğrencinin Görevi |
Bilginin Kaynağı |
Daimicilik |
Bireyin aklını geliştirmek. |
Öğretimden sorumlu |
Aklını ve düşünme becerisini geliştirmek |
Kutsal kitaplar ve klasik eserler |
Esasicilik |
Kültürel mirası aktarmak. |
Öğretimden sorumlu |
Tüm kültürel birikimi kazanmak amacıyla çok çalışmak. |
Bilimin ürettiği bilgi |
İlerlemecilik |
Bireyin problem çözme becerisini geliştirmek |
Öğrenciye rehberlik etmek |
Öğretim etkinliklerine aktif olarak katılmak |
Yaşantılar |
Yeniden Kurmacılık |
Toplumu geliştirmek. |
Öğrenciye ve topluma rehberlik etmek |
Öğretim etkinliklerine aktif olarak katılmak |
Yaşantılar |